Reisverslag ‘Cruisen van Australië naar Azië’

Lees mee met de prachtige reisbelevenissen van Joke en Frits Langerak uit Delft tijdens hun 21-daagse cruise van Australië naar Azië.

Van de vrieskou in februari op weg naar Sydney naar de warmte (hitte) en de gezonde zeelucht. Om niet bekaf te arriveren na de lange vlucht, hebben we een stopover gemaakt in Bangkok. Hier hebben we de bloemenmarkt, Chinatown en het Grand Palace bezocht. Dit complex uit 1780 staat vol tempels en indrukwekkend was de gouden Boedha pagode van 100 meter hoog. Ook hebben we met de longtailboot door de kanalen van Bangkok gevaren.

Grand Palace, Bangkok
Grand Palace in Bangkok

Sydney

Hi mates, we konden direct door de douane na ons antwoord “dat we gaan cruisen”. Wat een verademing na de hitte en drukte van Bangkok om in de prachtige stad Sydney  te komen. Je ziet geen fietsers, brommers, grafity en reclameborden. Natuurlijk hebben we de mooie Harbour bridge en het imposante Opera House bekeken. Met de hop on-hop off bus hebben we de stadstour door Sydney gedaan en zijn daarna naar de beroemde Bondi Beach gegaan en naar het surfen gekeken. Bij Darling Harbour hebben we uren gezeten op de terrasjes. Toen met de ferry door de baaien van Sydney naar Manley beach, 15 km verderop. Hier begint de toegang tot de haven van Sydney. Op de terugweg genoten van de skyline van Sydney.

Aboriginal

Sydney Sailaway

Na de volgende dag ingescheept te zijn op de Diamond Princess van Princess Cruises zijn we onder een spervuur van flitslichten van duizenden mensen langs de kade uitgevaren. Met 2700 passagiers en 1000 bemanningsleden op dit spierwitte schip van 116.000 ton en 18 dekken gaan we op weg naar Melbourne. Op de Diamond Princess met zijn mooie theatershows en ander entertainment, fantastisch eten en het heerlijke zonnedek met zwembad hoeft men zich geen moment te vervelen.

Diamond Princess, Sydney
Diamond Princess in Sydney

Melbourne

De helikoptervlucht was erg spannend. We vertrokken midden in Melbourne op een platform in de rivier omhoog, tussen de wolkenkrabbers en over de haven boven het schip. Toen langs de kust en over de wijken met prachtige huizen langs het Centercourt en de Formule 1 racebaan. Met de historische City Tram hebben we een rondje gemaakt door de Melbourne. ‘s Avonds zijn we uitgevaren op weg naar Hobart in Tasmanië.

Melbourne

Keep on rolling naar Hobart

Op de Tasmaanse Zee hadden we hoge golven en een stormachtige wind. Hoewel het 290 meter lange schip is uitgerust met stabilisatoren moesten we ons van de kapitein goed vasthouden aan de leuningen in de gangen. We rolden in ons bed van de ene naar de andere kant. Maar we zijn niet zeeziek geworden dankzij de pilletjes die we aan boord kregen. In Hobart werden we verwelkomd  door doedelzakken-pipes op de kade. We zijn naar het Nationale Park gereden met de Russsel watervallen met veel varens en 30 meter hoge bomen. Ook zagen we hier de eerste walibies. Toen naar het Nokoro wildpark met koala’s, kangoeroes en de beroemde Tasmaanse duivel. Met een mooie rit door het Tasmaanse landschap kwamen we aan in Richmond, een 200 jaar oud dorpje met Gregoriaanse huizen.

Adelaide

Adelaide is een stad met brede lanen, veel bomen en parken en weinig verkeer. Wij gi6ngen de  bergen in naar een groot wildpark met wombats, dingo’s en vervolgens wild west tussen de kangoeroes die naar je toe kwamen.

Perth/Fremantle

Vanuit de haven van Fremantle hebben we een tour door Perth gemaakt en naar de botanische parken op de heuvels rond Perth. Wat een schitterend uitzicht. In het weekend zit heel Perth daar in de parken te picknicken. Ook de woonwijken met schitterende huizen en tuinen gezien. Daarna zijn we naar een mooi wit strand gereden en daar even in de felle zon gelegen onder een staalblauwe hemel. Voor ons staat Perth op de eerste plaats om er te wonen.

Fremantle
Fremantle

In Fremantle zijn we uitgestapt voor een rondleiding door de oudste gevangenis van Australië. Deze dateert uit 1850 en is nu gesloten. Veel Engelsen werden naar deze beruchte gevangenis gedeporteerd waar 44 mensen zijn opgehangen. We waren onder de indruk van de kleine cellen. We zijn uitgevaren onder enorme belangstelling bij het havenhoofd. Het eten is perfect en je kan je tonnetje rond eten. Wil je een extra portie uit de zes keuzemenu’s van vier gangen dan kan dat. Ook onze Filipijnse en Braziliaanse tafelbediendes waren op en top gastvrouwen en beauty’s.

Heerlijke taartjes
Heerlijke taartjes

Outback Exmouth

Na 36 uur varen, arriveerden we in Exmouth op het uiterste puntje van West-Australië. Erg populair voor snorkelen en duiken daar het 280 km lange Ningaloo koraalrif op 100 meter van het strand ligt. We zagen veel kuilen op de beschermde stranden waar de zeeschildpadden ’s nachts aan land komen om hun eieren te leggen.

Passeren van de evenaar

We zijn de zeestraat tussen Java en Sumatra ingevaren en kwamen in de rimpelloze Java Zee. Onder belangstelling van veel passagiers op de dekken rond het zwembad werd een grootse ceremonie gehouden bij het passeren van de Evenaar. King Neptunus en zijn vrouw nam met zijn rechtbank een aantal passagiers en bemanningsleden onder handen. Zij die nog nooit de Evenaar hadden gekruist, werden gedoopt tot Shellbacks en emmers vol drek werden uitgestort boven hun hoofden. Het was een gigantisch zooitje dat in het zwembad werd afgespoeld. Onderweg sprongen scholen van honderden dolfijnen rond het schip uit de zee.

Passage evenaar
Passage evenaar

Singapore

Na een bezoek aan de botanische tuinen in Singapore met veel soorten orchideeën zijn we naar Chinatown gegaan en hebben daar de heerlijkste kipsaté gegeten; 20 stokjes voor omgerekend €4,00. Onderweg naar Phu My, 30 km stroomopwaarts door de Mekong-Delta, passeerden we vele vissersbootjes onder een heldere sterrenhemel.

Indrukwekkend Saigon

We waren al vroeg onderweg met de bus naar het 100 km verder gelegen Saigon ofwel Ho Chi Minh City. In Saigon hebben we ademloos naar het verkeer gekeken. Nauwelijks personenauto’s maar wel 3 miljoen brommers en scooters. Iedereen toetert en als het stoplicht op groen springt stuiven de brommers in rijen van 10 weg. Op de terugweg stopten we na 40 km en hier werden we besprongen door verkopers. Er was een verkoper van T-shirts (3 voor 10 dollar) die achter de bus was aangereden met zijn brommer vol shirts helemaal uit Saigon. Hij wees ons erop, dat wij hadden gezegd “later” en was dolblij, dat we er een aantal kochten.

Scooters in Saigon
Scooters in Saigon

Bounty Sihanoukville

Vroeg via de Golf van Thailand is de Diamond Princess de baai van Sihanoukville in Cambodja binnen gevaren. Verkeer is er nauwelijks anders dan de vele tuk-tuk’s. De chauffeur bracht ons naar het strand van Sokha bij een luxe hotel. De tuk-tuk chauffeur heeft uren op ons gewacht tot we weer naar de tenders voor de boot moesten worden gereden. Hij rekende een paar dollars en we hebben hem een flinke fooi gegeven. Wij vonden het strand een oase van rust en voelden ons op een Bounty eiland.

Frits en Joke, Sihanoukville
Frits en Joke in Sihanoukville

We zijn uitgevaren onder een gigantische tropische regenbui naar het westelijk gelegen Laem Chabang, een voorhaven van Bangkok en tevens onze eindbestemming. Na nog even geshopt te hebben in Bangkok keerden wij ’s avonds huiswaarts met een vlucht van 11,5 uur en een koffer vol wasgoed maar met boordevol herinneringen. Een avontuur om nooit te vergeten. We hebben bijna 13.000 km gevaren. Trouwens, wat smaakte die andijvie en dat karbonaadje weer goed.

Joke en Frits Langerak

One thought on “Reisverslag ‘Cruisen van Australië naar Azië’”

  1. Wat een prachtig verslag. Ik dacht al geen bericht van mijn broertje , maar nu begrijp ik waarom. Je hebt er veel werk van gemaakt. Maar jullie waren op deze reis ook stik gelukkig met Celine. Ik denk dat er heel wat bijzondere jurkjes zijn gekocht.
    groetjes en tot ziens.
    Aad en Riet

Comments are closed.