De Schiphol Experience: een uniek kijkje achter de schermen!

Een paar maanden geleden stond er een oproep in een mailing van Schiphol voor reisagenten; je kon je opgeven voor de Schiphol Experience; een uniek kijkje achter de schermen op Schiphol. Als groot luchtvaartfan en werkzaam op o.a. de afdeling IATA bij Cruise Travel, moest ik me hier voor opgeven! Luchthavens hebben voor mij iets magisch; altijd drukte, altijd dynamiek, zoveel culturen die elkaar letterlijk kruisen; een wereld op zich.

Een paar weken geleden was het zover; op weg naar Schiphol. De dag was uitstekend verzorgd en begon met het parkeren in de Excellence Parking. Dit is een luxe parkeergarage, dicht aan de snelweg, met ruime parkeerplekken (3 meter breed) en perfect gelegen; zodra je de lift uitkomt, stap je direct de vertrekhal (3) in. Ook ideaal om iemand rustig weg te brengen of op te halen.

Schiphol 

Vip Centre

We werden verwelkomd in het VIP Centre. Hier komen gasten die niet het reguliere passagiersproces op Schiphol volgen; denk aan ministers, staatshoofden of leden van het Koninklijk Huis. We konden een glimp opvangen van de Royal Lounge, waar de Koninklijke familie in alle rust kan wachten.

Daarnaast kan de VIP lounge ook gebruikt worden door particulieren als men de VIP Service op Schiphol boekt. In dat geval wordt alles voor je verzorgd; je ruimbagage wordt in ontvangst genomen en naar het vliegtuig vervoerd. Daarna verblijf je in de luxe lounge, waar je kan eten, drinken, werken of gebruik maken van gratis WiFi. Ondertussen wordt je check-in verzorgd en vlak voor vertrek ga je door de eigen security check en wordt je in stijl naar het vliegtuig gereden en kan zo als een van de laatsten aan boord. Ideaal als je je tijd optimaal wilt benutten!

Na een presentatie over Schiphol, gingen we richting de lounges; het gedeelte achter de douane. Als je zelf op reis gaat, kijk je meestal meteen waar je vertrekpier zich bevindt, kijk je een paar winkels en koop je nog wat drinken en een tijdschrift. Nu keken we er met andere ogen tegenaan. Denk bijvoorbeeld aan de bewegwijzering; deze heeft een prijs gewonnen voor de meest duidelijke  luchthaven ter wereld. JFK Airport in New York heeft deze daarom ook overgenomen. 40% van de passagiers op Schiphol is in transit, dus maakt een overstap.

Om al die buitenlanders een stukje Nederland te laten proeven, is de Holland Boulevard aangelegd. Deze is gelegen tussen Lounge 2 en 3 en hier vind je typisch Nederlandse producten. Je kan poffertjes, kroketten of kibbeling eten in de Dutch Kitchen, zelf een cocktail van Bols samenstellen, een boek bij de bibliotheek lezen (de eerste bibliotheek ter wereld op een luchthaven en er is nog nooit een boek gestolen!) of naar het Holland Casino. Ook is er een dependance van het Rijksmuseum waar de entree gratis is. Er hangen originele werken van Nederlandse Meesters. Ook voor kinderen is er het ‘kids forest’ waar ze kunnen spelen en voor de allerkleinsten de Baby care lounge waar je je baby kan laten slapen terwijl je er zelf ook comfortabel bij zit.

De volgende keer dat je gaat reizen dus wat eerder inchecken om dit leuke stukje Schiphol te ontdekken!

Bagage-afhandeling

Na de lunch ging de Experience verder op de ‘Airside’ van Schiphol. Eerst natuurlijk door de strenge beveiliging, waarna we op het platform stonden. Een wereld op zich met eigen (verkeers)regels!

Als eerste mochten we een kijkje nemen in een van de bagagekelders onder Schiphol. Een zeer indrukwekkende organisatie, waarbij verrassend veel geautomatiseerd gebeurt. De koffers komen hier aan vanaf de vertrekhal en gaan door een (onbemande) Xray machine. Zo’n machine scant ongeveer 1200 koffers per uur en bepaalt zelf of een koffer ‘veilig’ is. Is dat het geval dan vervolgt de koffer zijn weg. Is er iets onregelmatigs gevonden, dan slaat de koffer automatisch een andere weg in en gaat deze naar een Xray machine met een hoger veiligheidsniveau. De röntgenfoto’s kunnen bij twijfel zelfs naar een medewerker achter een computer gezonden worden, zodat deze ze op afstand kan beoordelen.

Als een koffer goed bevonden is, dan gaat deze naar 1 van de grote bufferzones. Hier worden koffers geautomatiseerd opgeslagen in separate cabines. Als er dan een vliegtuig geladen moet worden, gaan alle betreffende koffers uit de buffer automatisch naar de laadrobot. Deze robot is uniek en ontwikkeld op Schiphol zelf. Deze robot haalt met een grote arm de koffer van de band en legt deze op een bagagewagentje. Elke koffer scant hij qua afmetingen, waardoor hij zelf kan berekenen waar welke koffer op het wagentje moet komen te liggen om het zo efficiënt mogelijk te vullen. Als het wagentje vol is, komt er een uitdraai uit de printer met hierop alle koffers en kan het wagentje weggereden worden.

Dit is een voorbeeld van hoe vooruitstrevend Schiphol werkt. Het is een enorme organisatie; er is hier wel 20 kilometer aan bagageband en op een gemiddelde dag worden er zo’n 140.000 koffers verwerkt. Je kan je voorstellen hoe belangrijk dit proces is, als je op je eindbestemming opgelucht je vertrouwde koffer weer ziet!

Staart vliegtuig

Airside

Na het bezoekje onder de grond gaan we met een bus het platform op. Het is een flinke bus maar als je langs de staart van een cargovliegtuig van Singapore Airlines rijdt, voel je je toch enorm nietig. Op het gebied van vracht is Schiphol de derde luchthaven van Europa en vervoerde vorig jaar zo’n 1,5 miljoen ton vracht. Een belangrijke speler in Europa dus!

We rijden helemaal rond de start-/landingsbanen en komen langs de grote kerosinetanks. In dit brandstofdepot komt de kerosine via een pijpleiding vanuit de haven van Rotterdam en/of Amsterdam naar Schiphol, waarna het naar de vliegtuigen wordt getransporteerd.

Martinair toestel
Martinair toestel

We stoppen even om een Martinair Cargo vliegtuig te laten passeren en rijden verder naar Schiphol Oost, waar ooit de luchthaven is begonnen in 1916. Tegenwoordig wordt op Schiphol Oost alleen nog kleinere luchtvaart afgehandeld, zoals privé- en zakenvliegtuigen. Er stonden aardig wat vliegtuigjes geparkeerd, klaar om o.a. BN-ers naar hun favoriete bestemmingen te vervoeren.

We rijden verder en zijn nu aan het begin van de startbaan. Na overleg met de verkeerstoren mogen we de Buitenveldertbaan op en zelfs in een bus voel je je klein op dit immense oppervlak. We krijgen wat feitjes te horen, bijvoorbeeld dat de dikte van de baan wel 1.40 meter dik is! Hier moet natuurlijk even de groepsfoto gemaakt worden.

Groepsfoto

We vervolgen onze weg naar de verst weg gelegen baan van Schiphol; de Polderbaan. Hier is 1 van de 3 brandweerstations op Schiphol gevestigd. Dag en nacht moet de brandweer binnen 3 minuten bij een vliegtuigincident kunnen zijn. Elke post heeft 3 voertuigen met totaal 96.000 liter water bij zich.

De brandweer
De brandweer

De Volgelwacht

De vogelwacht komt ook nog even langs om te demonstreren wat hun taak is. Schiphol heeft zo’n 17 ‘birdcontrollers’ in dienst die dag en nacht in het landingsterrein bezig zijn om vogels uit het gebied te verjagen. De omgeving wordt onaantrekkelijk ingericht om te voorkomen dat dit vogels aantrekt.

Met hun terreinwagens (kieviten) rijden ze continue alle banen af. Ze houden contact met de verkeerstoren als er toch vogels rondom de baan bevinden. De birdcontroller verjaagt de vogels met allerlei hulpmiddelen; lichtkogelpistolen, geluidsinstallaties, knalmunitie, laserstralen, windmolentjes, spiegeltjes, opblaasbare vogelverschrikkers, roofvogels, enz. Ze moeten erg creatief zijn, want voor elk soort vogels is weer een andere manier het meest effectief en bovendien wennen vogels snel aan de geluiden waardoor het niet meer afschrikkend werkt.

Vogelwacht
Vogelwacht

Het is alweer donker als we het airside gebied van Schiphol gaan verlaten. We brengen in de vertrekhal nog een bezoekje aan de ‘bagage drop-off’. Als je thuis al online hebt ingecheckt, kan je hier zelfstandig je koffer inchecken. Het gaat heel vlot en soepel en bespaart je tijd omdat je niet in de rij voor de check-in balies hoeft te staan.

Privium Club Lounge

Als laatste onderdeel brengen we een bezoek aan de Privium Club Lounge. Privium is het serviceprogramma van Schiphol voor wie regelmatig vliegt en zonder oponthoud wil reizen. Via de registratie van je iris door middel van een irisscan, gaat de controle snel en hoef je niet in de rij voor de reguliere douane. Voor een vast bedrag per jaar kan je onbeperkt gebruik maken van de Privium Club Lounge met hapjes en drankjes, korting op parkeren, vooraan parkeren en natuurlijk de snelle grenspassage. Echt een aanraden voor wie wat vaker vliegt, het is zeer comfortabel reizen!

De dag werd afgesloten in restaurant Dakota’s op Schiphol, wat overigens een aanrader is als je rustig à la carte wil eten in een gezellige sfeer. Bovendien heb je een mooi uitzicht op de vertrekkende en aankomende vliegtuigen.

Een mooie afsluiter van een leuke  Schiphol Experience!