Cruise naar Noorwegen, IJsland en Groenland

In augustus 2011 maakte de heer Dick Markesteijn een onvergetelijke cruise met de Costa Deliziosa vanuit Amsterdam naar Noorwegen, IJsland en Groenland. Hieronder zijn reisverslag van deze prachtige reis langs fjorden, geisers en ijsbergen.

Het is zover. Het avontuur gaat beginnen! De Costa Deliziosa torent met haar elf dekken hoog uit boven veel Amsterdamse gebouwen. Vanaf de aanlegsteiger is het twee uur varen tot de sluis bij IJmuiden. Het lijkt alsof het schip ervoor gebouwd is: het past aan beide zijden maar net en het getuigt van stuurmanskunst dat het schip schadevrij passeert. Er staan veel toeschouwers langs de kant, maar na de sluis is het gedaan met zwaaien. We kiezen het ruime sop! Op naar Noorwegen. Aangezien het mijn eerste echte cruise is, was ik vooraf benieuwd wat de beoordelingen zijn die op internet te vinden zijn. De ervaringen van vrienden kende ik al. Voor de Costa Deliziosa werden heel veel achten, negens en soms zelfs tienen uitgedeeld. Magie dus.

Costa Deliziosa

Schilderachtig en zonnig Bergen

Vanochtend vroeg zijn we de Noorse fjorden binnengevaren. Exact op de geplande tijd legt ons schip aan in Bergen. Het valt mij op hoe rustig het is aan boord. Zitten hier echt 2500 passagiers binnen? Bergen blijkt werkelijk schilderachtig met zijn vele bontgekleurde houten gevels. Een grote attractie is een treintje dat met een kabel de berg Floyen op wordt getrokken. Binnen vier minuten sta je zo 320 meter hoger op een prachtig uitzichtpunt.

Bergen, Noorwegen

IJsland, land van vuur en water

We varen vlak onder de kust van IJsland en zien ruige rotsen met sneeuw en beekjes, bedekt onder zeer laaghangende bewolking. Maar nog voordat we in de bus zitten, breekt de bewolking. Vanwege de halfbewolkte lucht in combinatie met het zonlicht komt er een eindeloze doortekening en kleurschakering in het glooiende landschap. Ik weet niet wanneer ik moet stoppen met fotograferen, het is werkelijk magisch! De excursie heet ‘Discovering the jewels of the North’. Wilt u een aardig beeld krijgen van wat IJsland te bieden heeft, boek dan zeker deze excursie. Uiteraard staan we stil bij het vulkanisme. Op een klein oppervlakte borrelt en spettert een modderpoel en zijn er enkele mini-geisers. Het komt van onderaardse activiteit die wij moeilijk kunnen bevatten en het levert een mystiek beeld op. Op de terugweg hebben we nog ruim de tijd om de Godafoss-waterval te bewonderen. Het weer is blijkbaar niet altijd slecht en de variatie in de spectaculaire natuur is eindeloos. Het was een superdag!

Godafoss-watervallen, IJsland

IJsbergen op zee

Niets is zo veranderlijk als het weer. Gisteren eindigden we de dag in de mist, nu ineens is het kraakhelder. “Hele mooie ijsberg in zicht aan de linkerkant van het schip”, klinkt het door de luidsprekers. Door de staalblauwe zee en het oogverblindend witte zonlicht is het mooi foto’s maken. De commandant laat de scheepshoorn even flink blazen. Dit is feest! Op en in het water is er volop leven. Het onderwaterleven heeft voor mij bijna iets surrealistisch. Het is buitengewoon enerverend om ineens een vin boven water te zien opduiken. Regelmatig worden er door groepjes walvissen geproduceerde fonteinen gesignaleerd, evenals enkele dolfijnen. Ook vogels vliegen af en aan. Vanaf mijn balkonnetje zie ik om 21.55 uur de zon in de zee zakken.

Ondergaande zon

Groenland, een wereld van ijs

De Costa Deliziosa is de Diskobaai bij Ilulissat binnengevaren. Vandaag staat er een excursie op het programma. Een tot toeristenboot omgebouwde ijsbreker legt aan naast ons schip en neemt ons mee voor een tocht door het fjord. Het vele ijs kent zijn oorsprong in een vijf kilometer brede gletsjer die zich voortbeweegt met een snelheid van 30 tot 50 meter per dag! Het afbrekende ijs wordt geblokkeerd door een drempel. De ijsbergen kunnen het fjord alleen uit als het tij voldoende hoog is of als het ijs enigszins gesmolten is. De ijsbergen torenen soms boven het schip uit. Formidabel. De indrukken zijn werkelijk overweldigend. Het duurt even voordat iedereen weer veilig aan boord is, waarna de Costa Deliziosa zich met wat vertraging heel langzaam naar de uitgang van het fjord begeeft. Zo kunnen wij onder een stralende hemel nog even nagenieten van dit prachtige, unieke natuurspektakel.

IJsberg met kleine bootjes

Terug in IJmuiden

Na een reis van in totaal 5700 mijl (= 10.500 kilometer) varen we onze thuishaven Amsterdam binnen. Dan zit het er weer op. We hebben, denk ik, een redelijke indruk gekregen van maar liefst vijf gebieden die ik zelf nog niet eerder heb bezocht. Het was een lange, maar niettemin, boeiende onderneming. Ik hoop dat u een graantje heeft meegepikt met dit verslag.