Cruise Alaska, de laatste plek om te ontdekken

In de nazomer van 2012 maakten Cees en Marjet een prachtige cruise in Alaska. Om hun Alaska ervaring compleet te maken hebben ze tevens een tour aan land gemaakt. Deze onvergetelijke reis aan boord van de Oosterdam van de Holland America Line nam hen mee naar de mooiste plaatsen van Alaska en Canada. Hier lees je hun reisverslag.

De staat Alaska is groot, heel groot. Dus om nu te zeggen dat we met onze cruisetour van twee weken Alaska hebben gezien gaat wat ver. Maar toch, we hebben een indruk. En het was heel indrukwekkend! Als doorgewinterde cruisegasten (tussen de 25 en 75 cruises) hadden we al menig bestemming gehad maar deze nog niet. Deze reis stond hoog op ons verlanglijstje. Terecht, want met zoveel prachtige natuur, flora, fauna en magnifieke vergezichten staat deze reis momenteel aan de top van favoriete reisbestemmingen! We deden een landtour voorafgaand aan een achtdaagse cruise vanuit Seward.

Alaska, Bergen en lucht

Over land en zee

Toch is een zomercruise naar Alaska wel even anders. Het zon/zee/zaligheid principe gaat overboord want je moet blij zijn met droog, helder weer en maximaal een graad of 17.  Voldoende (laagjes) kleding meenemen want het weer kan snel omslaan. Trouwens, dit soort reizen leent zich bij uitstek voor het reizen met een reisgezelschap. Zo schept de treinreis al snel een band en is het leuk om indrukken met elkaar te delen. Alaska is qua reizen en cruisen in deze vorm, ontdekken op zijn Amerikaans: voertaal Engels, veel informatie en voldoende Wi-Fi plekjes. Handig om je talenknobbel te ondersteunen en voor extra bestemmingsinformatie.

Eerste indruk

We kwamen na aankomst in Fairbanks uit in “Mecca”, een kroegje waar stoere tandeloze Eskimo look-a-likes, in stilte de dag doorkwamen aan de bar met een lokaal biertje. We hadden meteen een credo: ‘Meet the locals, drink the beer & meet the bear’. Vanuit Fairbanks hebben we een dag later met een lokaal gidsenpaar een dagtrip naar de ‘Arctic Circle’ gemaakt; een prachtige route over de Dalton Highway en langs de ‘Trans Alaska Pipeline’. Zo krijgen we meteen een beeld van de onmetelijke oppervlakte! De volgende trip was met een raderboot. Super toeristisch, maar toch zeer de moeite waard. Erg leuk om in korte tijd een indruk op de doen van wat je in Alaska kunt verwachten. Watervliegtuigjes, sledehonden, zalm, wildlife en de native bevolking.

Alaska, Rivier met bos

Panoramische treinspektakel

Dan begint de treinreis als start van de georganiseerde landtour. Met een luxe panoramische treinwagon worden we door het prachtige afwisselende landschap geleid. Een treingids vertelt boeiend over het Amerikaans cultureel erfgoed en de langsglijdende flora en de fauna. Het is zó helder dat we zelfs Mount McKinley kunnen zien. Geheel fit bereiken we de gemoedelijke lodge in Denali, waar de koffer al klaar staat. Die is vanuit het vorige hotel al doorgestuurd. De prima hotelkamer, de droge, heldere lucht en een straat vol winkeltjes, bars en restaurants geeft aan deze tussenstop alle ingrediënten om de tijd relaxed door te komen. Van hieruit worden ook de toendra excursies aangeboden. Het is dé gelegenheid om de uitgestrektheid en de wilde dieren in dit gebied op te zoeken. Met een omgebouwde schoolbus rijden we enkele honderden kilometers door het prachtige, bergachtige landschap. Slechts één weg is er aangelegd zodat de wilde dieren weinig last hebben van de toeristen. We genieten en raken bedreven in het spotten. “Two bears at three o’clock” klinkt het. We zien elanden, berggeiten en vogels. Zelfs de ranger raakt opgewonden wanneer we zowaar een roedel wolven spotten. Na Denali gaan we verder met het tweede deel van de treinreis door Alaska. Slingerend door het afwisselende landschap kijken we uit over mooie rivierbeddingen in de dalen en uitgestrekte vlakten. Een prima diner (tegen bijbetaling) rondt dit luxe treinspektakel af.

Alaska, trein rondtour

Anchorage als afsluiter

Na een korte rondtoer met o.a. het grootste watervliegveld ter wereld, Lake Hood, gaan we door naar Portage Glacier voor een boottripje. Prachtig om van zo dichtbij de diepblauwe ijsformatie te zien! Al met al hebben we het idee dat we al weken aan het rondreizen zijn door Alaska met al die overweldigende indrukken en ervaringen. En dan moet de cruise nog beginnen!

Alaska, Bergen met bootje

Machtige gletsjers en ijsschotsen

In Seward gaan we aan boord van de Oosterdam. Het regent pijpenstelen dus kan het kleine havenplaatsje ons ondanks de gratis shuttle weinig bekoren. Door de hoge golven vaart ons schip niet uit. We blijven tot de volgende morgen in de haven liggen. Lekker slapen. Na een zalig eerste dagje relaxen aan boord varen we Glacier Bay in onder het genot van een kopje onvervalste erwtensoep! Het is waterkoud op het voordek maar de belevenis om langzaam voorbij die machtige gletsjers en overweldigende natuur te varen, is ongeëvenaard. Als je het al niet koud hebt, krijg je er kippenvel van! Na zo’n ervaring is het heerlijk bijkomen in je luxe, warme hutje op het water met uitzicht op de ijsschotsen. Onvergetelijk!

Alaska, waterweerspiegeling

Skagway, Juneau en Ketchikan

Dan volgen drie bestemmingsdagen. We meren aan in Haines (voor Skagway), Juneau en Ketchikan. Goede infrastructuur, veel excursiemogelijkheden, wandelen en winkeltjes.
In Skagway is de oorspronkelijke bebouwing behouden en omgetoverd in een pittoreske winkelstraat. Ook vertrekt de Yukon White Pass trein voor een prachtige panoramische treinreis door het mooie wit besneeuwde gebergte. Je komt hier de Amerikaanse “Gold rush” onvermijdelijk tegen. In Juneau hebben we een whalewatch-excursie gedaan. Geweldig. Via de sonar horen we drie walvissen. Even later komen ze ons begroeten en samen met zeeleeuwen maken ze ons kijkfestijn compleet. We gaan voldaan een biertje pakken in de befaamde Red Dog Saloon. De volgende morgen liggen we afgemeerd in Ketchikan. Het “shoppers paradise” ligt recht tegenover het schip, net zoals in de Caraïben. Wij starten de dag met mooi weer maar tegen 12.00 uur slaat het weer om en wordt het kouder. Terug voor pampering op het schip.

Verrassend Vancouver

Dan helaas de laatste cruisedag, maar wat een mooie afsluiting met een scenic cruise door de Inside Passage. Puur genieten op het achterdek in de zon. Ook nu spotten we walvissen, dolfijntjes en zeeleeuwen tijdens de prachtige smalle doorvaarten. De laatste avond vormt met een bijzondere zonsondergang een perfecte afsluiting van de reis. De volgende morgen ontschepen we in verrassend Vancouver. Wat een mooie, compacte stad en makkelijk te verkennen! We sluiten af met de constatering dat Alaska een unieke bestemming is die heel comfortabel met een land en cruisecombinatie te bereizen is. En eh o ja: De laatste plek om te ontdekken? Dacht het niet. De volgende cruise staat al gepland!

Ben je enthousiast geworden over cruisen naar Alaska, klik hier voor de mogelijkheden. In augustus 2014 kan je met een groepsreis naar Alaska, klik hier voor meer informatie.

One thought on “Cruise Alaska, de laatste plek om te ontdekken”

1. Mooi verslag van een mooie reis. Wij hebben deze cruise met een landtour ook gedaan maar dan in omgekeerde volgorde met de Celebrity Millennium. Wij zullen ook een verslag maken.