Cruise Midden Oosten met Dubai

In februari 2012 ging familie de Croon op cruise naar het Midden Oosten. Ze reisden in 8 dagen op de AIDAblu naar Dubai, Muscat en Abu Dhabi. Lees hieronder hun reisverhaal.

Voorpret

Tijdens een familieweekend in 2010 kwam bij een klein groepje ter sprake dat het geweldig zou zijn om eens samen te cruisen. Al fantaserend over The Love Boat, buffetten, zwembaden en bestemmingen bleef deze ‘droom’ hangen. Telkens als we elkaar spraken was één van de onderwerpen cruisen…

Hoe zou een cruiseschip er van binnen uit zien, word je zeeziek, hoe is het om midden op zee op een cruiseschip te zwemmen, allemaal vragen die pas beantwoord zouden worden als we daadwerkelijk een cruise zouden maken. Ik had met mijn oom en tante besloten om maar eens een voorproefje te nemen. Een vakantie in Miami Beach met een vierdaagse cruise naar de Bahama’s in mei 2011 met de Majesty of the Seas, geboekt bij Cruise Travel. Dit beviel ons zo goed dat we de anderen nog enthousiaster hadden gemaakt. Uiteindelijk besloten we, ik (Ingrid) met mijn neef Jeroen, nichtje Chantal, haar man Jeroen, dochter Noa van zeven en onze oom Chris en tante Tineke, een Midden Oosten cruise te gaan boeken, een bestemming die een stormachtige ontwikkeling doormaakt.

Nadat we goed geïnformeerd waren door Cruise Travel viel de keus op de achtdaagse cruise met de AIDAblu. Geen strenge kledingvoorschriften en de fooien waren inclusief. We besloten er een nacht bij aan te plakken in een luxe vijf sterren appartement in Dubai Marina.

Jetzt geht’s los

16 februari 2012 was het dan zover, wat ooit begon als fantaseren hoe mooi het allemaal zou zijn om samen te cruisen, werd nu werkelijkheid. Vlucht KL429 vertrok om 20.50 uur van Schiphol. We kwamen 17 februari om 06.20uur (lokale tijd) aan op vliegveld Dubai. Met de taxi vertrokken we naar de passagiersterminal om in te checken op de AIDAblu. Daar stonden we dan bij een enorm groot schip, wie had dat ooit gedacht.

de AIDAblu

Het inchecken verliep goed, de koffers werden gelabeld en ingenomen door een kruier. De hutten werden na 14.00 uur vrijgegeven dus gingen we Dubai verkennen. We gingen naar de Dubai Mall om de Burj Khalifa (hoogste gebouw ter wereld) van dichtbij te bewonderen. Om ‘at the top’ (observatiedek-124e verdieping) te mogen, moet je een ticket hebben. Via internet is dit vooraf te reserveren voor €25 (per volwassen). Indien je zonder reservering aan de balie komt betaal je €100. Vanaf het observatiedek, waar je met een speedlift in 60 sec bent, heb je een fantastisch uitzicht over Dubai.

Dubai Mall is de grootste shopping mall van de wereld en staat bekend om zijn schaatsbaan en aquarium. Na een heerlijke lunch en shisha op het terras van Hotel Al Manzil gingen we terug naar de AIDAblu.

We kregen de cruise card (je hutsleutel en betaalmiddel) en werden naar onze hutten verwezen, waar de koffers klaarstonden. De binnenhut zag er gezellig en comfortabel uit, alles was aanwezig. Eenmaal de koffer uitpakken en toch drie verschillende bestemmingen aandoen, life is good!

Nadat we de verplichte rampoefening achter de rug hadden was er met vier specialiteitenrestaurants en drie buffetrestaurants volop keuze uit internationale keukens.

Zaterdagmorgen 18 februari was de afvaart richting Muscat (Oman) waardoor we een dag en nacht op zee zouden zijn. Voor ons een goede reden om uit te slapen, met als gevolg dat er geen ontbijt meer te krijgen was. Voor Chantal, Jeroen, Noa en mij een reden om aan te sluiten bij het Frühshoppen in het Brauhaus op dek tien. Dat wil zeggen, sauerbraten und bratwurst met halve liters bier en voor Noa een appelsap. Aan de biertafel met leuke Schlagers was dat een gezellig begin van de dag. Een dag om het schip te verkennen en in de chillmodus aan het zwembad te liggen.

Burj Khalifa

Sprookjesachtig Muscat

Bij aankomst zondagmorgen in Muscat gingen we aan wal. In Nederland hadden wij via internet een dagtocht geboekt. We werden opgewacht door een vriendelijke reisleidster en vertrokken per mini-van naar de highlights van Muscat. Om te beginnen de Sultan Qaboos Grand Mosque met onder andere een interieur van handgeweven tapijt (1.700 miljoen knopen) en een enorme kroonluchter van Swarovski kristal. Op blote voeten, en voor de vrouwen het hoofd en schouders bedekt, mochten we de moskee in. Daarna bezochten we de vismarkt, de Mutrha souk en Sultan’s Palace. Muscat imponeert, op naar Abu Dhabi!

Moskee Muscat

Ferrari rood

Bij aankomst in Abu Dhabi, maandagavond na het diner, was er een geweldige show van muziek en dans op dek elf, het was tenslotte carnaval (rosenmontag) en aangezien AIDA een Duitse rederij is was het één groot feest.

Op vrijdag bij het inchecken kregen we de mededeling dat we Bahrein zouden overslaan in verband met de ongeregeldheden. Dat betekende een dag extra in Abu Dhabi. De zeedag (van zeeziekte geen last) werd dan ook nuttig besteed om de plannen voor Abu Dhabi bij te stellen. Alle tijd om zowel Ferrari World als de moskee en Corniche Boulevard aan te doen.

Dinsdagmorgen na het ontbijt vertrokken we met een mini-van naar Yas Island voor een bezoek aan Ferrari World. We dachten daar in een halve dag uitgekeken te zijn maar niets was minder waar. Wat een enorm bizar themapark. Vrijwel geheel overdekt en de kleur Ferrari rood domineert. Zowel jong als oud vermaakt zich hier prima. Noa (zeven jaar) keek haar ogen uit en was behoorlijk verdrietig dat ze niet in de rollercoaster (240 km per uur) mocht omdat ze te klein was. In het park is o.a. ook een Ferrari junior park, Ferrari draaimolen, Ferrari Challenge, 4D fantasy ride en pits stop show. Bij terugkomst op het schip gierde de adrenaline nog door ons lijf.

Ferrari world

Dag 2 in Abu Dhabi begonnen we met een bezoek aan de Sheik Zayed Mosque. De grootste moskee van de Verenigde Arabische Emiraten met het grootste tapijt en kroonluchter ter wereld wat erg indrukwekkend was. De vrouwen kregen bij binnenkomst een burka om aan te trekken, dat zorgde natuurlijk voor enige hilariteit.

Vanaf de moskee lieten we ons met een taxi naar Corniche Road brengen, de boulevard langs het strand waar de locals lopen te flaneren. Na een voortreffelijke lunch in het Hilton en een strandwandeling langs Corniche beach was het weer tijd om terug te keren naar de AIDAblu.

Sheik Zayed moskee, Abu Dhabi

Indrukwekkend Dubai

De laatste cruisedag is aangebroken, een volle dag om Dubai verder te verkennen. Een taxi bracht ons die donderdagmorgen naar de wijk Deira aan de andere kant van de Creek (rivier). Na een wandeling langs de kade, met de vele traditionele handelsboten (dhows), bezochten we in dit oude gedeelte van Dubai de gold- en spice souks. Vervolgens hebben we met een Abra een overtocht gemaakt naar de andere kant van de Creek. Voor 20 cent pp heb je een prachtig uitzicht over de Creek en de wijken aan beide kanten van de rivier. Vervolgens hebben we ons met de taxi terug laten brengen, met een tussenstop voor een fotoshoot bij de Burj Al Arab en Jumeirah beach, bij de Mall of Emirates. Deze Mall heeft een indoor skipiste. Tja dat moet je gezien hebben: skiën in de woestijn. Erg leuk om Arabieren op de latten te zien maar voor ons was de tijd te kort om de latten onder te binden.

Het werd tijd om richting de Burj Khalifa te gaan voor de fonteinenshow. Als je in Dubai bent moet je natuurlijk ook gebruik maken van de metro. Zo gezegd zo gedaan. Vanaf de Mall of Emirates met de metro naar de Burj Khalifa. De fonteinen zijn de grootste en duurste van de wereld en vanaf 18.00uur wordt er elk half uur een show gegeven met diverse choreografieën van muziek en licht.

Fonteinen Burj Khalifa

Eind in zicht

Na de show gingen we terug naar de AIDAblu, de laatste avond dat we ons konden laten verwennen met een hapje en drankje door het vriendelijke personeel. De ingepakte koffer moesten we op de gang zetten die donderdagavond. Na het uitchecken vrijdagmorgen konden we de koffer in de cruiseterminal terugvinden. Na deze cruise verbleven we nog tot zaterdagmorgen in ons luxe appartement in Dubai Marina. Zaterdagmiddag om 12.15 uur zetten we weer voet op Nederlandse bodem.

We kunnen nog tijden nagenieten van wat ooit een droom was… Het was een geweldig mooie cruisevakantie waarbij we hebben genoten van de betaalbare luxe en leuke bestemmingen. Een bijzondere ervaring om dit met de familie mee te mogen maken.