Trans-Atlantische cruise Eurodam, deel 2

Peter en Nicole hebben in het najaar van 2013 een 17-daagse cruise gemaakt van Amsterdam naar New York met de Eurodam. Ze bezoeken Bergen en Reykjavik.

Bergen, Noorwegen

De tweede aanlegplaats is Bergen, dat onder meer bekendheid geniet vanwege het authentieke Bryggen met zijn kleurige, houten en bovenal schots en scheve huizen, de vismarkt, de Fløibanen en de omliggende bergen en fjorden. Wij trekken er vandaag zelf op uit. De bekende Fløibanen, een kabelbaan op rails, brengt ons vanuit het centrum van de stad naar de top van de berg Fløien. Het uitzicht over Bergen is ongekend. De terugweg doen we lopend. Eenmaal terug in het centrum slenteren we over de vismarkt. De keuze aan verse vis is gigantisch. Uiteraard bezoeken we ook het oude gedeelte van de stad. De sfeer in Bergen is aangenaam en hoewel de stad bekendstaat om zijn vele regenval, hebben wij geluk. Zo nu en dan laat het zonnetje zich zien. Het vertrek uit Bergen laat op zich wachten. Een groep mensen die een excursie heeft geboekt vanaf de Eurodam, zit vast in een file, zo meldt de kapitein. Wie dat overkomt terwijl hij zelfstandig eropuit is getrokken, heeft een probleem. Het schip wacht dan niet.

Bergen

De oversteek wordt gemaakt naar IJsland. De kapitein houdt de reizigers dagelijks op de hoogte van de weeromstandigheden en de te varen route. Vandaag is het spannend. Er wordt een depressie verwacht en de koers moet worden gewijzigd om het slechte weer enigszins te ontwijken. Dat lukt niet helemaal, waardoor regelmatig een waarschuwing klinkt door de speakers om vooral de leuningen in de gangpaden vast te houden. De Eurodam deint fors, door golven met een hoogte van zo’n 7 meter. Doordat extra kilometers moeten worden gemaakt om het slechte weer te vermijden, geeft de kapitein extra gas om toch op tijd aan te komen in Reykjavik. Het advies is vooral te blijven eten om zeeziekte te voorkomen. Wie op z’n benen kan blijven staan, hoeft zich in ieder geval niet te vervelen. Sporten, lezingen die worden verzorgd door een IJslandse geoloog over de te bezoeken landen, allerlei workshops waaronder fotografie, lekker eten en drinken, zwemmen, er is van alles mogelijk.

Op weg naar Reykjavik

Reykjavik, IJsland

Keurig op tijd komen we de volgende ochtend aan in Reykjavik, IJsland. We hebben de Golden Circle-tour geboekt om vooral wat van dit bijzondere land te kunnen zien. De natuur is er ruig met zijn lavavelden. Bomen groeien er niet tot nauwelijks. We reizen per bus naar het Thingvellir National Park. Het gebied is de scheidingslijn tussen het Noord-Amerikaanse en het Europese continent. Op deze plaats drijft IJsland door tektonische bewegingen schoksgewijs met een gemiddelde snelheid van 1 à 2 centimeter per jaar uit elkaar. Diverse fenomenen getuigen daarvan: diepe kloven, barsten, watervallen, verzakkingen en breukvlakken. We maken een wandeling door het gebied.

Tektonische platen

Het tweede hoogtepunt van de tour is de Strokkur geiser, die tot 30 meter hoogte kan spuiten. Overduidelijk een toeristische attractie. Iedereen staat klaar met foto- of videocamera. Zodra het water begint te borrelen belooft er iets te gebeuren. Plots spuit water hoog op. Oooohhhhs en aaaahhhhs klinken, camera’s klikken. Het schouwspel herhaalt zich iedere vier tot acht minuten. Dan vertrekken we naar de Gullfoss waterval, ook wel de gouden waterval genoemd, gecreëerd door de rivier Hvítá. Het water valt met donderend geraas in de diepte, waarna het via een kloof wordt afgevoerd. Wat een natuurgeweld! Het regent pijpenstelen, maar wij willen tot aan de rand van de waterval komen, waar een pad naartoe leidt. We moeten zo ongeveer naar elkaar schreeuwen om ons verstaanbaar te maken. Drijfnat maar met een smile van oor tot oor zitten we even later weer in de bus. Als toetje krijgen we een kleinere waterval ‘geserveerd’ met een speciale zalmtrap ernaast. De trap is steil en dan te bedenken dat de zalm de reis van onder naar boven maakt.

Gullfoss waterval

De Eurodam blijft vannacht afgemeerd in Reykjavik. Dat betekent dat we eens niet de tijd in de gaten hoeven te houden. We laten ons na de Golden Circle-tour afzetten in het centrum van Reykjavik, struinen daar wat rond (Reykjavik is relatief klein en overzichtelijk), bekijken de beroemde Hallgrímskirkja wat tevens het hoogste gebouw van IJsland is, eten een hapje in een knus restaurantje waar onder meer walvis op de menukaart staat en wandelen langs de boulevard terug naar het schip. De volgende dag komt een langgekoesterde wens uit: zwemmen in de Blue Lagoon, een geothermisch verwarmde spa met haast neonblauw water dat overal warm en hier en daar zelfs bloedheet is. De Blue Lagoon ligt ingesloten in een oud met mossen begroeid lavaveld.

Blue Lagoon

We zijn redelijk op tijd terug en besluiten aan boord te lunchen. Vanaf het Lidorestaurant zien we een bootje af en aan varen naar een eilandje. Onze nieuwsgierigheid is gewekt. Niet veel later zitten wij aan boord van de veerdienst naar Videy Island, dat vooral bekend is geworden door de Imagine Peace Tower die Yoko Ono, de weduwe van John Lennon, heeft gecreëerd ter nagedachtenis aan haar echtgenoot. Het is een groot, rond, spierwit monument met daarop in 24 talen de woorden ‘Imagine Peace’ waaruit meerdere lichtstralen van 9 oktober (Lennons geboortedag) tot 8 december (de dag dat hij werd doodgeschoten) de hemel in stralen. Het eiland is een vredige plek. We maken er een stevige wandeling en bewonderen er de ongerepte natuur.