Reisverslag groepsreis Japan – Dag 4 – Kyoto

Gedurende 19 dagen zijn de  deelnemers aan onze groepsreis Japan op weg door en om Japan. De reis bestaat uit een landtour van 8 dagen, gevolgd door een cruise van 9 dagen op de Diamond Princess. De reisbegeleiders doen verslag van hun belevenissen tijdens de reis.

Kyoto station

Genoeg gezien en getoerd in Tokyo, althans voor nu, we gaan naar Kyoto. Wake-up call om 6 uur. Na het ontbijt om kwart voor acht op het station voor een lokale trein, waarna op Station Tokyo de JR-Bullet-Train. Het type trein dat we nemen  is de Nozomi 700, die ons met 325 km/u in twee uur 20 minuten van Tokyo naar Kyoto brengt. Deze ‘eendenbek-trein’ lijkt over het spoor te zweven. Ik heb iedereen gezegd om na ongeveer drie kwartier naar rechts te kijken, dan kan –bij helder weer- de eerste glimp van de Fuji-san opgevangen worden. Helaas is het een beetje te heiig. Bij aankomst in het nieuwe moderne Kyoto-Station gaan we eerst in kleine groepjes lunchen in diverse Ramen-restaurants. Het was zo tegen half twaalf al aardig druk in het “ramen-straatje” op de tiende etage van het station. Dit straatje snelt zijn beroemdheid vooruit, want er is al een wachtrij. Eten moet in kleine groepjes, want de restaurantjes zijn niet op groepen berekend, zodat we met zes à acht tegelijk naar binnen kunnen. Na weer een  heerlijke lunch gaan we buiten de planning om het station bekijken. Dus neem ik wat reizigers mee de roltrappen op naar boven en kijken we vanaf het platform op 60 meter hoog rondom naar Kyoto. Dit station is zelf ook een enorm gebouw van 147 meter lang en 80 meter breed. Hoewel je ook de trap kan nemen, is het gebruiken van de roltrap in etappes naar die hoogte wel spectaculair.

Bezienswaardigheden in Kyoto

In de tijd dat wij even rondkijken, wijs ik enkelen op de bijzonderheden (tempels, pagodes, tuinen)  waar we niet heen gaan. Van boven kijken we naar de enorme Higashi (oost) en Nishi ( west) Honganji Tempels, van de Jodo Shin Sekte (de Pure Land Sekte). De hal van de Higashi Honganji is de grootste houten structuur van Japan en wellicht ter wereld. Een paar blokken verder ligt de bijbehorende Shoseien Tuin, prachtig om rustig te wandelen of te mediteren en is tegenwoordig ook geopend voor publiek.

Verder rondkijkend zien we ook de grote Toji-Pagode, ten zuiden van het station. Draaiend naar links zien we de Higashi-yama (oostelijke bergen, waar we vanmiddag nog heen gaan) en links het Arashiyama district, waar we straks heen gaan. Vóór ons het Nijo-kasteel en het Keizerlijk Paleis van Kyoto. Dan zetten we koers naar de bekende Nishiki-Markt. Deze eeuwenoude markt is een genot voor de reuk-, smaak- en oogzintuigen. Onvoorstelbaar veel soorten eten. Rauw, in het zuur, pittig, alles is er. En, naast ruiken en kijken, kun je vaak ook proeven. Maar wel eerst even lezen wat op de bordjes staat.

Na het rondwandelen op de markt en, uiteraard, een bezoek aan de 100-yen winkel, rijden we naar Noord-West-Kyoto. Deze omgeving heet Arashiyama (storm bergen) met oude huisjes, smalle straatjes, natuurlijke vergezichten en wordt omringd en beschermd door heuvels en bergen, waardoor de Hozu rivier loopt waardoor het geheel een zeer goed Feng Shui gevoel geeft.

Tenryuji-Tempel

De tuinen rondom deze tempel, zowel die met groen en struiken als de stenen en grind tuin (kare sansui) lenen zich uitstekend om even T’ai Chi te beoefenen, wat ik dus maar even doe, terwijl de gasten rustig verder lopen. Samen met Chi Gong geeft deze oefening veel rust, is goed voor de concentratie en beweeg je alle spieren en gewrichten, waardoor je een goede serene en krachtige “Chi” krijgt.

Om 5 weer op weg naar ons restaurant, een Tofu-diner met de beroemde Kyoto-tofu. Door het water uit de bergen waarmee deze tofu gemaakt wordt, is zij heel zacht. Een heel natuurlijke smaak. We komen deze reis echt wel aan de bijzondere Japanse levenswijze toe, zeker wat het eten betreft.

Onsen

Dan een uurtje rijden naar het schitterende Biwako hotel, gelegen aan het meer (ko) van Biwa, het grootste Japanse meer. Dit hotel heeft een Onsen, met warm water gevoed uit één van de vele geisers. Doordat Japan zo’n vulkanisch actief land is, zijn er zelfs duizenden geisers, die vlak bij hotels en ryokans gekanaliseerd worden naar binnen- of buitenonsen. Morgenochtend even checken of de reizigers nog van de onsen (zogenaamde hot springs) gebruik gemaakt hebben, na de uitleg voor het gebruik door Chai-san (onze gids).

One thought on “Reisverslag groepsreis Japan – Dag 4 – Kyoto”

1. Wat een fantastische reis, ik geniet al van de verhalen die ik lees. Ben benieuwd naar het volgende verslagen.