Cruise Noorwegen, deel 3 – Stavanger en Flam

Collega’s Jacolien en Lianne cruisen met de Rotterdam van Holland America Line van Stavanger naar Flam, om vervolgens terug te keren in Rotterdam. Geniet mee van hun cruise ervaringen.

Dag 1 Schiphol en Stavanger

Terwijl collega’s Jennie en Nicolle rustig wakker worden in Noorwegen, zitten wij, Lianne en Jacolien, al aan een lekker kopje koffie op Schiphol. De wekker ging erg vroeg vanochtend, maar we rekenen erop dat het dubbel en dwars waard zal zijn.

Allereerst zullen wij ons even kort voorstellen. Jacolien werkt al 13 bij Cruise Travel op de afdeling reserveringen. Een geweldig product verkopen dat we zelf af en toe mogen beleven. Wat een leuke baan hebben we toch! Lianne werkt nu bijna 6 jaar bij Cruise Travel. Ze zit op de afdeling Service Centrum waar zij onder andere zorgt voor de afhandeling van de boekingen, reisbeschrijvingen verstuurt en contact onderhoudt met klanten over gemaakte boekingen.

Wij mogen Jennie en Nicolle aflossen in Stavanger op het schip de Rotterdam. Wij zullen hierna nog Flam aandoen, gevolgd door een dag op zee, om vervolgens te ontschepen in Rotterdam.

Groep-Noorwegen

Na een vlucht van ruim een uur zetten we voet op Noorse bodem. Al snel hebben we de shuttlebus gevonden die ons in 20 minuten in hartje Stavanger brengt. De Rotterdam hebben wij snel in ons vizier waar wij al gelijk verwelkomd worden door verschillende gasten (ons bezoek is blijkbaar al aangekondigd door Jennie en Nicolle). Alles verloopt voorspoedig zodat we snel nog Stavanger kunnen bekijken. Wat een leuk, knus stadje. Mooie houten huisjes, winkeltjes en straatjes van kinderkopjes. Alles op loopafstand van de haven. We lopen nog gezellig met zijn vieren naar de oude brandweertoren voor een uitzicht over de stad.

Haven Stavanger

Stavanger straat

Dag 2 Flam

Onze wekker gaat weer vroeg, want we moeten de trein van Flam naar Myrdal halen. De trein brengt ons in een uur tijd op een hoogte van 866 meter, met onderweg een stop bij een waterval. Het uitzicht is wat we ervan verwacht hadden: enorme bergen, dalen en watervallen. Prachtig! Op de terugreis worden we bij dezelfde waterval verwelkomd door Noorse muziek galmend uit de bergen. Nimfen dansen voor ons op de muziek. Omdat we weer vroeg beneden zijn en het weer en de omgeving te mooi zijn, maken we nog een wandeling naar oud Flam. Een prachtige wandeling die goed te doen is.

Waterval Noorwegen

Een tip van medereizigers: stap op de terugreis met de trein uit in Berekvam en wandel naar beneden. Geef dit van tevoren wel aan bij de conducteur, anders rijdt de trein gewoon door. De wandeling duurt ongeveer twee uur en is enkel maar dalen.

Om 16:00 vertrekt het schip door de fjorden weer richting Rotterdam. Het weer is zo mooi dat we maar foto’s blijven schieten. Een prachtige tocht!

Water Noorwegen

Dag 3 Op de terugreis met de Rotterdam

We hebben de juiste keus gemaakt. Vanmorgen eerst even heerlijk in de zon; wat een geluk hebben wij! Helaas ging het zonnetje tegen het middaguur weg, maar vervelen doen we ons niet. De Rotterdam biedt genoeg mogelijkheden om ons bezig te houden. Meesterkok George Geary vertelt ons hoe we de kwaliteiten van de kok mee naar huis kunnen nemen in zijn kookworkshop. Na al deze inspanning zijn we toe aan een beetje rust . De zon is inmiddels weer tevoorschijn gekomen en we gaan lekker op het achterdek genieten van de muziek, ons drankje en een goed boek. Wat een heerlijke afsluiting van deze reis!